Roze oktober: de maand van borstkanker

Sinds 1985 staat de maand oktober in het teken van sensibilisering rond borstkanker. Met een wereldwijde communicatiecampagne wil men vrouwen sensibiliseren voor screening en meer geld inzamelen voor onderzoek. Deze campagne genaamd roze oktober en met een roze lintje als symbool, wordt in elk land georganiseerd door organisaties en verenigingen die werkzaam zijn in de strijd tegen borstkanker. In België is dit de vzw Pink Ribbon.

Bij Medi-Market draait alles rond gezondheid en preventie en daarom steunen we Pink Ribbon en haar acties. Laat ter gelegenheid van roze oktober zien dat ook jij dit goede doel steunt! De hele maand oktober verkopen we de roze lintjes in onze online shop en in al onze verkooppunten.

Belangrijkste oorzaak van kanker bij vrouwen

In België krijgen elk jaar meer dan 100.000 vrouwen en zo’n 100 mannen de diagnose van borstkanker. Het is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen van alle leeftijden. Met bijna 30 nieuwe diagnoses per dag wordt geschat dat één op de 9 Belgen door de ziekte zal worden getroffen.

De doelstellingen van Pink Ribbon

Pink Ribbon streeft verschillende doelstellingen na op het gebied van sensibilisering, risicopreventie, steun aan patiënten en financiële steun voor wetenschappelijk onderzoek om behandelingen te verbeteren.

Sensibilisering voor screening op borstkanker

Vroegtijdige detectie verhoogt de kans op genezing en een minder ingrijpende behandeling. Wanneer borstkanker in een vroeg stadium wordt ontdekt, is de overlevingskans na 5 jaar 90% en bereikt de meerderheid van de vrouwen remissie.

Omdat driekwart van de gevallen van borstkanker betrekking heeft op vrouwen ouder dan 50 jaar, richt Pink Ribbon haar sensibiliseringsactiviteiten op deze leeftijdsgroep en nodigt hen uit:

  • om elke twee jaar een mammografie te laten uitvoeren (gratis)
  • om de borsten regelmatig te onderzoeken door goed te kijken en te voelen
  • om te letten op de 9 waarschuwingssignalen die zijn opgesomd in brochures en op de website van de vereniging

Omdat ook jongere vrouwen en zelfs mannen kunnen worden getroffen door borstkanker, heeft Pink Ribbon een mammoquiz opgezet, om te bepalen hoever ieders kennis over de borsten reikt en om de risico’s van late screening te beoordelen.

Preventie

Er zijn heel wat risicofactoren. Sommige heb je niet in de hand, zoals leeftijd, erfelijkheid, hormoonspiegels en medische voorgeschiedenis. Andere kun je wel controleren, zoals overgewicht, alcohol- en tabakgebruik en een sedentaire levensstijl. Preventie is daarom cruciaal in de strijd tegen borstkanker. Via haar communicatiecampagnes draagt Pink Ribbon bij aan deze voorlichtings- en preventie-initiatieven.

Steun aan patiënten

Patiënten steunen is een van de belangrijkste roepingen van Pink Ribbon. Dit omvat het verbeteren van de medische zorg, maar ook van de algemene levenskwaliteit van patiënten en de communicatie rond de ziekte. Pink Ribbon wil met haar acties in het bijzonder de dialoog over kanker op de werkvloer bevorderen. Ook zorgverleners vinden heel wat bronnen op de site van de vereniging.

Fondsenwerving

Pink Ribbon organiseert acties en oproepen tot donaties om fondsen te werven om haar projecten te financieren. Het Pink Ribbon Fonds wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Het geld dat Pink Ribbon inzamelt, wordt gebruikt om Belgische verzorgingstehuizen te ondersteunen, pruiken en apparaten voor hoofdhuidkoeling te helpen financieren, medisch onderzoek te ondersteunen, te informeren, te sensibiliseren en solidariteitsprojecten uit te voeren.

Roze oktober: een maand van actie en steun

Pink Ribbon zet zich het hele jaar door in om borstkanker te bestrijden en steun te bieden aan degenen die ermee geconfronteerd worden. Dit gebeurt door middel van heel wat projecten, zoals de Geknipt voor Haar-campagne, die het mogelijk maakt om pruiken te maken van gedoneerd haar.

In het teken van een wereldwijde dynamiek kunnen we in oktober meer zichtbaarheid geven aan de projecten van Pink Ribbon en er een groter publiek bij betrekken. Dit is ook een goede gelegenheid om veel donaties in te zamelen voor het solidariteitsfonds.

Roze oktober is een periode van grootschalige sensibilisering rond borstkanker, een kans om een groot aantal projecten op initiatief van Pink Ribbon of die resulteren uit individuele initiatieven te coördineren. De grootste zijn o.a. de solidartietsmarsen en -races, maar ook het dragen van het roze lintje als blijk van je steun aan de beweging en om haar zichtbaarheid te vergroten.