Bruinen: je huid goed voor te bereiden

Jeune femme qui a bien préparé son bronzage et qui se protège du soleil sous un chapeau

Een mooie bruine huid, zonder gevaar voor huidbeschadiging? Bruinen: het kan wel degelijk, door je huid goed voor te bereiden. Je vindt hieronder een aantal praktische tips die kunnen helpen.

Laat ons beginnen bij het begin van bruinen. Breng een half uur op voorhand zonnemelk aan die voldoende beschermt tegen UVA- en UVB-stralen als je je huid gaat blootstellen aan de zon.

Heb je dus een voorbereidende kuur van vitamines, oligo-elementen en andere antioxidanten gevolgd? Goed idee, maar vergeet niet dat je hierdoor niet immuun bent tegen zonnebrand.

Bruinen voorbereiden

Deze nutritionele hulpmiddeltjes zorgen dan weer wel voor een versnelde en mooi egale teint.

Voedingssupplementen die de huid voorbereiden op de zon zijn vooral gebaseerd op selenium, magnesium, bètacaroteen en vitamine A, C en E. Een dergelijke kuur is dus gezond voor je huid: door de vrije radicalen te bestrijden geef je voeding aan je huid. Ze droogt minder snel uit, is beter bestand tegen zonnestralen en zal daardoor ook minder snel verouderen.

Maar ook esthetisch dragen voedingssupplementen hun steentje bij. Je huid zal sneller een kleurtje krijgen en langer bruin blijven. Voor een optimaal effect start je de kuur best een 8-tal weken  voor je naar de zon vertrekt.

Welke zelfbruiner kiezen?

  • Voedingssupplementen in capsulevorm stimuleren een mooie bruining van de huid. Neem één of twee capsules per dag en dit gedurende twee weken.
  • Zelfbruiners in de vorm van crème, melk, serum, spray of lotion bevatten de stof DHA die door een proces van oxidatie een mooi bruine tint op je huid kleurt. Deze oplossing is risicoloos voor de cellen van je huid en de bruine tint blijft soms tot wel 2 weken lang aanwezig.

Tip: Scrub alle dode huidcellen weg vooraleer je een zelfbruiner aanbrengt. Dit zorgt voor een mooi egaal en duurzaam effect!

Voedingssupplementen? Ook in jouw dieet!

Met de juiste voeding behoren ze tot je dagelijks dieet!

  • Eet je graag fruit en groenten? Geef voorrang aan oranje of rode varianten, deze zijn rijk aan cartenoïden.
  • Ga voor vegetale oliën rijk aan vitamine E, zoals bijvoorbeeld koolzaadolie.
  • Eet vette vis en schaaldieren, ze bevatten veel selenium, zink en vitamine C en E